www.EscapeMagazine.pl

W tym roku obchodzimy
17. urodziny.
Dziękujemy! :-)

Książki elektroniczne » Informatyka

Pascal, Delphi..., a może Lazarus. Ćwiczenia

Pascal, Delphi..., a może Lazarus. Ćwiczenia
Marian Mysior
Rok wydania: 2013
ISBN: 978-83-61744-65-8
Ocena:
Komentarzy: 9
Cena: 19,90
(w tym VAT)
Format: plik PDF
Dostawa: 0 zł
(pobranie pliku)
Dostępność: dostępny od ręki
Czas realizacji: od 3 minut do 3 dni (w zależności
od wybranej formy płatności) - Szczegóły »

Jesteś w zakładce Opis. Zobacz też: Spis treści, O autorze, Fragment, Komentarze.

Uwaga! Ten tytuł został wydany tylko przez nasze wydawnictwo i jest dostępny tylko w wersji elektronicznej (ebook - plik PDF). Oznacza to, że nie istnieje wersja papierowa i nie można nigdzie kupić wersji papierowej.

Pascal, Delphi..., a może Lazarus. Ćwiczenia. Ćwiczenia praktyczne, wprowadzające do programowania w języku Free Pascal w bezpłatnym środowisku graficznym Lazarus, będącym kontynuacją popularnego (niestety nie rozwijanego już i płatnego) środowiska Borland Delphi.

Książka skierowana jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów kierunków informatycznych, matematycznych oraz osób zainteresowanych nauką programowania i wykorzystaniem tego języka.

Masz pytania lub wątpliwości?

  • zobacz spis treści publikacji (zakładka: Spis treści)
  • sprawdź, kim jest autor (zakładka: O autorze)
  • ściągnij za darmo fragment publikacji (zakładka: Fragment)
  • przeczytaj opinie osób, które zakupiły ten tytuł (zakładka: Komentarze)
  • sprawdź informacje dotyczące dostawy i płatności (zakładka: Dostawa)

Jeśli nadal masz pytania lub wątpliwości, napisz do nas - chętnie odpowiemy.

» Publikacja przypisana jest do kategorii:

Wstęp

Rozdział 1. Środowisko programowania

1.1. Pierwsza aplikacja

Ćwiczenie 1. Zaczynamy

1.2. Wprowadzanie danych, formatowanie wyników

Ćwiczenie 2. Obliczamy objętość kuli

Ćwiczenie 3. Inaczej wprowadzamy dane i wyprowadzamy wyniki

Ćwiczenie 4. Używamy okna MessageDlg

Ćwiczenie 5. Nie używamy trybu graficznego

Rozdział 2. Podstawy języka

1.3. Instrukcje wyboru

Ćwiczenie 6. Obliczamy pierwiastki trójmianu kwadratowego

Ćwiczenie 7. Sprawdzamy w kalendarzu

1.4. Instrukcje powtarzania

Ćwiczenie 8. Drukujemy tabelę funkcji trygonometrycznych

Ćwiczenie 9. Szukamy największego wspólnego dzielnika

Ćwiczenie 10. Obliczamy wartość funkcji silnia

1.5. Tablice

Ćwiczenie 11. Sito Eratostenesa

Ćwiczenie 12. Obliczamy dokładnie silnię z 1000

1.6. Rekordy, pliki

Ćwiczenie 13. Zapisujemy daty urodzin

Ćwiczenie 14. Zapisujemy dane do pliku

Rozdział 3. Kontrolki, zdarzenia

1.7. Metody obsługi zdarzeń

Ćwiczenie 15. Testujemy kontrolki

1.8. Kontrolki usprawniają wprowadzanie danych

Ćwiczenie 16. Wprowadzamy dane, używając kontrolek

Rozdział 4. Kontrola poprawności danych, obsługa sytuacji wyjątkowych

1.9. Weryfikacja danych

Ćwiczenie 17. Sprawdzamy dane funkcją „TryStrToFloat”

Ćwiczenie 18. Sprawdzamy dane funkcją „Val”

Ćwiczenie 19. Tworzymy kalendarz z pełną kontrolą danych

Ćwiczenie 20. Obliczamy dzień Wielkanocy z maską wprowadzania

1.10. Strukturalna obsługa wyjątków

Ćwiczenie 21. Przechwytujemy błąd

Ćwiczenie 22. Analizujemy rodzaj błędu

Ćwiczenie 23. Zgłaszamy własny wyjątek

Ćwiczenie 24. Sprzątamy po błędzie

1.11. Śledzenie zmiennych, praca krokowa

Ćwiczenie 25. Sprawdzamy wartości zmiennych

Rozdział 5. Interfejs użytkownika

1.12. Menu

Ćwiczenie 26. Tworzymy edytor tekstu z menu

1.13. Pasek narzędzi

Ćwiczenie 27. Budujemy pasek narzędzi

1.14. Pasek stanu

Ćwiczenie 28. Dodajemy pasek stanu

1.15. Obsługa plików

Ćwiczenie 29. Zapisujemy i odczytujemy pliki

1.16. Drukowanie

Ćwiczenie 30. Przygotowujemy wydruk

Rozdział 6. Grafika

1.17. Podstawowe obiekty i metody graficzne

Ćwiczenie 31. Rysujemy podstawowe elementy graficzne

Ćwiczenie 32. Tworzymy obraz na mapie bitowej

Ćwiczenie 33. Otwieramy obrazy w kontrolce TImage

Ćwiczenie 34. Używamy figur z kontrolki TShape

1.18. Sposoby uzyskiwania animacji

Ćwiczenie 35. Kopiujemy mapę bitową

Ćwiczenie 36. Pobieramy fazy ruchu z plików

Ćwiczenie 37. Przesuwamy kontrolki korzystając z właściwości Left i Top

Rozdział 7. Bazy danych

1.19. Prosta baza danych

Ćwiczenie 38. Tworzymy prostą bazę danych

1.20. Obsługa systemów zarządzania bazami danych

Ćwiczenie 39. Podłączamy bazę typu MS Access poprzez ODBC

Rozdział 8. Własne klasy

1.21. Obiekty

Ćwiczenie 40. Definiujemy obiekt

1.22. Pierwsza klasa

Ćwiczenie 41. Definiujemy własną klasę

1.23. Hermetyzacja

Ćwiczenie 42. Tworzymy metody udostępniające pola obiektu

Ćwiczenie 43. Używamy właściwości

1.24. Konstruktory i destruktory

Ćwiczenie 44. Tworzymy własny konstruktor

1.25. Dziedziczenie

Ćwiczenie 45. Budujemy klasę potomną

1.26. Metody wirtualne

Ćwiczenie 46. Wywołujemy właściwe metody

1.27. Tablice w obiektach

Ćwiczenie 47. Korzystamy z tablicy za pomocą właściwości

Rozdział 9. Rozmaitości

1.28. Moduły

Ćwiczenie 48. Drukujemy słownie wartości liczbowe

1.29. Własne kontrolki

Ćwiczenie 49. Tworzymy własną kontrolkę

1.30. Optymalizacja plików wykonywalnych

Ćwiczenie 50. Symbole debugowania umieszczamy w oddzielnym pliku

Ćwiczenie 51. Usuwamy informacje debugowania z pliku wykonywalnego

Zakończenie

Z wykształcenia astrofizyk i informatyk, absolwent Astronomii na Uniwersytecie Wrocławskim.

W branży informatycznej autor-legenda. Napisał kilkanaście znanych i cenionych książek z zakresu programowania.

Obecnie jest nauczycielem konsultantem w zakresie technologii informacyjnej i języków programowania.

Aby pobrać bezpłatny fragment publikacji, kliknij w przycisk:

Pobierz
Wiesław Popławski
Bardzo dobra publikacja, napisana w przystępnej formie.
Zbyszek
Jedyna książka na ten temat. Nic nie ma o Lazarusie a książki o Pascalu są przestarzałe. Jest więc bezkonkurencyjna. Ale poza tym jest prosta i oparta na przykładach. Szczególnie dobra dla początkujących. Przydałaby się taka na powyżej 500 stron, bardziej dokładna. Jest sporo publikacji o Delphi, który odszedł.
M German
Pod pewnym kontem opis działania Lazara jest dobry ale nie wszystkie moje problemy można tutaj znaleźć. Może jeszcze czegoś nie doczytałem i nie za bardzo zapoznałem się z wszystkimi zmianami w stosunku do programowania w Turbo Pascalu. Nie mogę znaleźć zastępstwo działania instrukcji c:=readkey; tzn. instrukcję która zatrzymuje program do momentu wciśnięcia jakiegoś klawisza bez Enter i żeby było wiadomo jaki klawisz wcisnęliśmy. Po wciśnięciu klawisza program wykonuje następne instrukcje. Mnie również interesuje drukowanie znaków na drukarce podając współrzędne wyprowadzania znaków. To wszystko było w Turbo Pascalu. W Delfi to również robiłem ale nie wiem czy idzie w Lazarusie. Jeżeli są jakieś materiały na ten temat to chętnie bym kupił.
USER_LINUX
Polecam książkę, jak i środowisko programistyczne Lazarus :)
Wojtek K.
Dobry podręcznik do zapoznania się ze środowiskiem Lazarus.
Wojtek
Dobre podstawy, trochę mało treści.
Adam
Książka (a raczej kurs) rewelacja. Porusza podstawy programowania oraz kompilowania w Lazarusie w 100%. Polecam zarówno początkującym jak i średnio-zaawansowanym programistom Lazarusa.
Ireno
Publikacja jest ekstra. Wiele praktycznej wiedzy pozwala na szybkie wejście w programowanie własnych aplikacji. E-book warty jest swojej ceny.
Krzysiek M.
Bardzo dobra książka - daje wiedzę, której brakuje na polskim gruncie w dziedzinie Lazarusa. Każda książka tego autora to solidna dawka wiedzy. Mam ich kilka i z każdej jestem zadowolony. Polecam!
Inne książki, których autorem jest Marian Mysior:
Język F# w praktyce
ocena:
34,90 zł
Kupuję